Webwinkelier kijkt door roze bril naar 2020

"Het ‘verbeteren van de online vindbaarheid’ en het ‘effectief inzetten van social media voor verkoop en webcare’zijn de belangrijkste marketing en sales uitdagingen voor webwinkeliers."
Houd deze zin even in gedachten terwijl je verder leest over de roze bril waarmee webwinkeliers naar hun onderneming lijken te kijken.

Uit een eindrapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 blijkt namelijk dat een meerderheid van de webwinkeliers de kans groot acht dat zij in 2020 nog bestaat, terwijl dat in de praktijk nogal tegenvalt. Zo’n 80 procent van de online ondernemers heeft namelijk nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft helemaal nog nooit een euro winst gemaakt.

De expertgroep onderzocht de succes- en faalfactoren van webwinkels en stelde de cijfers samen uit data van de Kamer van Koophandel, een online enquête en interviews onder webwinkeliers. De belangrijkste conclusie: 59 procent van de webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet. En daarmee hebben webwinkels een aanzienlijk lagere overlevingskans dan overige bedrijven in Nederland.  Het onderzoek van de expertgroep richtte zich primair op bedrijven die via internet primair producten en diensten aan consumenten en geen fysieke winkel(s) of groothandel hebben.

Grote dynamiek

Cijfers van de Kamer van Koophandel bevestigen de grote dynamiek onder webwinkels. Het aantal webwinkels in Nederland groeide tussen 2009 en medio 2013 met 108 procent. In vergelijking tot andere sectoren starten er jaarlijks relatief veel webwinkels, maar worden er ook veel opgeheven.

Er zijn vijf typen webwinkels:

  1. ‘Spare time’ ondernemers (18 procent): 1 eigenaar die de webwinkel naast een fulltime baan in loondienst of voltijdstudie runt;
  2. Parttime ondernemers (35 procent): 1 eigenaar met een parttime baan, deeltijdstudie, en/of de zorg voor een gezin;
  3. Fulltime ondernemers (20 procent): 1 eigenaar die fulltime met de webwinkel bezig is;
  4. Webwinkels met 2 eigenaren (23 procent)
  5. Webwinkels met 3 of meer eigenaren (3 procent).

Andere conclusies:

  • Meer dan de helft van de webondernemers werkt niet fulltime met de webwinkel, maar in combinatie met een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin.
  • 31 procent van de webwinkels is gestart vanuit een hobby van de ondernemer(s). Het gemak waarmee je een webwinkel vanuit huis kunt runnen en combineren met een baan in loondienst, studie, of de zorg voor een gezin zijn de belangrijkste redenen om specifiek een webwinkel te starten.
  • 24 procent van de webondernemers heeft zich niet specifiek voorbereid op het starten van een webwinkel.
  • Startende webondernemers investeren relatief weinig in hun webwinkel. Bij 48 procent van de webwinkels bedroeg het startkapitaal minder dan € 2.500. Maar 21 procent van de webwinkels heeft een startkapitaal groter dan € 10.000.  De meeste webwinkels (90 procent) zijn met eigen geld gefinancierd.

Financiën

  • Positieve factoren voor webwinkeliers zijn ‘de klanttevredenheid’, ‘de energie die het bedrijf hen geeft’ en ‘de tijd die zij in het bedrijf moeten steken’. Minder tevreden zijn zij over het inkomen dat zij uit het bedrijf weten te halen.
  • Bijna de helft (49 procent) van de webwinkels heeft een jaaromzet van minder dan € 10.000. Een op de vijf webwinkels (19 procent) heeft een jaaromzet van meer dan € 50.000.
  • 29 procent van de webwinkels heeft sinds de oprichting nog nooit winst gemaakt. Minder dan de helft van de webwinkels (43 procent) is sinds de oprichting altijd winstgevend geweest.
  • De meerderheid van de webwinkeliers kan niet leven van de inkomsten uit hun bedrijf. Slechts 18 procent heeft ooit een bruto modaal inkomen uit het bedrijf weten te halen en slechts 5 procent is dit sinds de oprichting altijd gelukt.

Stoppen

Het optimisme onder webwinkeliers over de voortzettingsmogelijkheden van hun bedrijf is groot. 52 procent van de webondernemers acht de kans groot tot zeer groot dat hun webwinkel in 2020 nog bestaat. 'Zaken in de persoonlijke sfeer' zijn voor de meeste webondernemers de belangrijkste redenen om te stoppen. Bedrijfseconomische overwegingen lijken een minder grote rol te spelen.

Succes- en faalfactoren

Voor veel webondernemers is de webwinkel niet meer dan een leuke bijzaak of interessante bijverdienste. Wie echter meer tijd in het bedrijf steekt wordt ook succesvoller. De parttime- en ‘spare time’ blijken ondernemers het minst succesvol.

De toekomst

Tussen 2014 en 2020 nemen de volgende uitdagingen steeds belangrijker:

  • Strategisch: ‘vergroten winst/inkomen uit de onderneming’ en ‘ontwikkeling van een lange termijn strategie’;
  • Operationeel: ‘(her)ontwikkelen van de website’ en ‘het optimaliseren van het online bestelproces’;
  • Marketing en sales: ‘ontwikkelen van een app/mobiele website’ en ‘het openen van een eigen winkel’.

Hulp en ondersteuning

De meerderheid van de webondernemers zoekt té weinig ondersteuning. Er heerst een sterke ‘doe-het-zelf mentaliteit’. Het ‘vergroten van de winst/het inkomen uit de onderneming’ en ‘het vergroten van de omzet’ zijn de belangrijkste strategische uitdagingen voor webwinkeliers. Voor websinkeliers is het dan ook van belang om 'de online vindbaarheid te verbeteren en ‘social media effectief in effectief in te zetten voor verkoop en webcare’. 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Wat is volgens jou een succesfactor voor een webwinkel?

Plaats reactie