Zzp’er haalt opdracht steeds vaker online binnen
- Details
- Nieuws
- 28 juli 2014, 11:07
Zzp’ers halen hun opdrachten steeds vaker online binnen. Bij 50,9 procent van de opdrachten heeft de zzp’er online het eerste contact gelegd, via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Een en ander blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer in opdracht van Yacht onder 1.044 zzp’ers in Nederland.
De uitslag van het onderzoek betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2 procent van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. “Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten,” aldus Dick Koopman, directeur bij Yacht en opdrachtgever voor het onderzoek van de ZZP Barometer.
Mond tot mond
Mond-tot-mondreclame is met 78,4 procent nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten. Daarna komt het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8 procent), gevolgd door het fysiek zakelijk netwerk (47,0 procent). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen.
Over het onderzoek
De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Ruim 1.044 respondenten vulden uiteindelijk het onderzoek in, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99 procent betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5 procent over de 941.000 zzp’ers in Nederland. Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79,0 procent hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8 procent) 5 jaar of langer als ondernemer actief.