Teksten schrijven? Val niet in deze kuilen
- Details
- Nieuws
- 18 oktober 2019, 17:10
Snel even zelf wat teksten maken voor je website. Dat moet kunnen toch. Klopt. Dat kan zeker. Maar het lukt niet iedereen om ook goede en aantrekkelijke teksten te schrijven. Dat komt vaak door de valkuilen waar je ongemerkt in terecht komt. Welke dat zijn?
1. De valkuil jargon
Met stip op nummer 1. Teksten zitten in je hoofd en je schrijft ze op zoals je ze denkt. Dat is de grootste valkuil omdat je vaak denkt in jargon. Je vaktaal. Dat is prima als je een wetenschappelijk artikel moet schrijven voor vakgenoten. Of als je website zich richt op mensen in hetzelfde beroep. Die weten wat je bedoelt. Is je tekst bestemt voor een consument die jouw product moet kopen of een consult bij je moet boeken dan zul je dat jargon moeten laten vallen. Denk dus in de taal van je publiek, zodat ze snappen wat je bedoelt. Schrijf in spreektaal. De makkelijkste manier is om te bedenken hoe je op een feestje je verhaal zou vertellen aan iemand die je niet kent. Hoe je teksten overkomen? Laat ze door iemand anders (buiten je vakgebied!) voorlezen.
2. De valkuil passief schrijven
“Het zou mogelijk kunnen zijn dat we dit in de toekomst zullen gaan doen”. Oef. Dat is heel passief en afstandelijk. Heb je een tekst helemaal in deze stijl geschreven dan haakt je lezer snel af. Actief schrijven is: “We gaan dit in de toekomst waarschijnlijk doen.” Het is niet absoluut fout om in de passieve of lijdende vorm te schrijven, maar de leesbaarheid verbetert enorm door zinnen in actieve schrijfstijl. O, en als je dan toch op schrijfstijl let: wissel korte zinnen af met langere zinnen. Kort kan. Maar in tegenstelling tot wat je misschien denkt, alleen maar korte zinnen maakt een tekst zeker niet makkelijker leesbaar.
3. De valkuil formele teksten
Valt dat niet onder jargon en passief schrijven? Ja, ook. Maar je kunt je vaktaal uit je tekst laten, actief schrijven en toch té formeel zijn voor je doelgroep. Betekent dat schrijven in ‘jij en jou’? Nee hoor, je kunt ook ‘u en uw’ gebruiken in een informele tekst. Schrijf vanuit jezelf en denk vanuit je klant.
“Wilt u meer weten over deze unieke aanbieding van het compacte koffiezetapparaat? Neem dan contact op met… en bestel voor slechts 59 euro.”
Geen jargon, niet passief maar ook niet informeel.
“Dit kleine koffiezetapparaat past in elke keuken. Bestel hem voor maar 59 euro en ook u drinkt elke keer een fantastische kop koffie.”
4. De valkuil call to action
De ‘call to action’. Die mag je zeker niet vergeten. Daar gaat het allemaal om. Toch? Kijk maar eens naar de laatste zin onder punt 3.
Heel veel calls to action, ook wel de ‘banaan’ genoemd bestaan uit ‘Klik hier’. Deze link heeft dezelfde mouse-over tekst. Je kunt best wel ‘Klik hier’ gebruiken, maar geef je mouse-over dan een andere tekst. Klik maar eens op beide links. Beter nog is om de call to action te laten zijn wat hij is: Ja, ik wil ook betere teksten.
5. De valkuil aandacht
Een heel verhaal over wat jouw product is, hoe je het ontwikkelde en waar je bedrijf voor staat. Het is prachtig, maar niet waar de lezer in eerste instantie naar zoekt. Die heeft een probleem en zoekt een oplossing. Of zoekt een product. Trek je lezer naar binnen. Je mag best beginnen met een pijnpunt of een conclusie: “Ook u zet thuis de beste koffie.” Of: “De beste koffie zet je thuis.” En aan het eind van je tekst kun je die conclusie herhalen.
Webteksten schrijven doe je volgens een omgekeerde piramide: de belangrijkste informatie staat bovenaan. Dan komt de minder belangrijke informatie en vervolgens de nog minder belangrijke informatie. Wat voor je bezoeker het verhaal over je bedrijf kan zijn. Hij zoekt immers geen bedrijf, maar een koffiezetapparaat.
De eerste alinea wordt het best gelezen en is bepalend of iemand verder leest.
En hoe schrijf je die teksten zodat iemand verder leest? Ook daarbij zijn er weer een aantal kuilen waar je ongemerkt in kunt vallen. Die valkuilen deel ik graag met je in een persoonlijk gesprek. Want ik schrijf niet alleen teksten, ik kan je ook trainen om zelf betere teksten te maken.