Hoe ik geen bezoekers kreeg!

Stoelen: hoe ik geen bezoekers kreegNee, ik bedoel niet thuis… ik bedoel op mijn blogs en websites. Het is alweer ruim 15 jaar geleden dat ik als een van de eerste begon met een reiswebsite. Leuk. Maar alleen het plaatsen van artikelen bleek niet voldoende voor een groot lezerspubliek.

 

In die tijd was overigens SEO nog niet zo belangrijk en waren de inzichten daarover compleet anders dan nu. Gelukkig weten nu heel veel reislustige mensen de site te vinden. Maar in die jaren is er wel een en ander veranderd aan de site.

Specifieke doelgroep: dat helpt

Waren de artikelen op Puuropreis.nl in eerste instantie nog breed van opzet, later is dat meer toegespitst op thema’s. Zo deden wellness, cultuur en natuur hun intrede. Dat werkte even, maar bleek niet voldoende om in de inmiddels snel groeiende aantallen reiswebsites en blogs op te blijven vallen.

De doelgroep van de site was ‘alle reizigers’, en dat blijkt in de praktijk een beetje te breed. Dus bracht ik het terug naar publiek waar ik bekend mee ben: ‘actieve 50Plussers die interesse hebben in reizen met nét dat beetje meer. Beetje meer interesse in de wereld, in cultuur, in natuur, in wellness en gezond. Puur op reis.

Mooi. Vanaf dat moment ging heel goed met de bezoekersaantallen en ondanks de afgelopen coronaperiode stijgen die bezoekersaantallen nog steeds. Het helpt ook mee dat de doelgroep steeds groter wordt. Overigens, de artikelen zijn ook prima voor mensen die jonger zijn en interesse hebben in de onderwerpen. Je zult er alleen geen verhalen vinden over spannende nachtclubs of te gekke beachbars.

En dan MdW

Vanuit mijn werk als redacteur/journalist bij een krant en weekblad begon ik, ook al weer zo’n 20 jaar geleden, mijn eigen tekstbureau. Ik kon alles en schreef overal over. Een duizendpoot. Overal inzetbaar en voor alles in. Tja, er zijn heel veel duizendpoten in de wereld. En ik ben vast niet de allerbeste tekstschrijver op aarde. Maar wel een met veel ervaring. Dus hoe kwam ik aan publiek?

Na een tijdje 'breed inzetbaar' te zijn verkleinde ik mijn doelgroep naar uitsluitend vrouwelijke ondernemers. Dat bleek weer een te smal platform en ik moest op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Uiteindelijk bleek 'expertise' het  te winnen van de duizendpoot.

Want mijn kennis zit in het schrijven van medische- en gezondheidsartikelen met publicaties in boeken, blogs en vak- en publieksbladen.
Mijn opinie zit in pittige, maar niet kwetsende columns.
En reisartikelen en reisnieuws zijn mij op, of eigenlijk van, het lijf geschreven.

Die ventilering van expertise en kennis leverde me meer bezoekers op.Toch voor de duidelijkheid: met de ‘brede ervaring’ van toen kan ik zeker prima schrijven over onderwerpen die niet direct mijn expertise zijn, maar waarin ik me wel kan verdiepen.

Wees een expert en schakel er een in

Expertise, ervaring en specialisaties zijn belangrijk. Voor ieder bedrijf. Zoek bijvoorbeeld in een drogist maar eens naar een anti-hoestmiddel.Tientallen doosjes en flesjes springen zowat van de plank in je winkelmandje. Maar wat heb jij nodig? Welk middel is geschikt voor jouw hoest? Als je uiteindelijk vertwijfeld een medewerker aanspreekt die je vervolgens wijst op het hele schap anti-hoestmiddelen dan haak je af. Ja, zover was je zelf ook.
Dus ga je naar een andere drogist of apotheek waar wel iemand is die de juiste vragen stelt en je kan helpen aan het juiste doosje of flesje. Expertise, ervaring en specialisatie. Wees zelf ook een expert. 

Ben ik dan klaar en rust ik op mijn lauweren? Nee. Ik ben een goede interviewer en zou dat ook graag (weer) voor radio of  podcast willen doen. Maar in het opzetten van zo’n podcast ben ik dan weer geen expert. Daar ga ik me dit najaar eens mee bezighouden! 

Tot die tijd… Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. gerust als je een artikel, interview, column of reisverhaal wilt hebben. Of teksten voor je website wilt aanpassen. Schakel mijn expertise maar in zodat jij je kunt focussen op de jouwe.

Gelukkig kan ik nu zeggen dat ik wel bezoekers heb op mijn websites en blogs. En ook weer thuis 😊

Durf te vragen

Ik deed het nooit en veel mensen doen het ook niet: vragen of je artikelen wtlt delen. Toch blijkt dat in deze internetwereld erg belangrijk. Dus...bij deze. Wil je me helpen aan nog meer bezoekers? Ken je iemand die een schrijver zoekt? Of iemand die expert is in het maken van blogs en mij kan/wil helpen? Deel dan dit artikel op Facebook, Linkedin of Twitter. Dat waardeer ik zeer!

Volg me ook op Facebook, Linkedin of Twitter.

Plaats reactie